Notice: Undefined variable: subjects in /var/www/vhosts/babolmorad.ir/httpdocs/include/show_post.php on line 84
آستان امامزادگان هاشم بن علی و فاطمه بنت العسگری (علیهما السلام) - پایگاه اطلاع رسانی باب المراد حضرت قاسم ابن علی النقی (ع)

آستان امامزادگان هاشم بن علی و فاطمه بنت العسگری (علیهما السلام)

آستان امامزادگان هاشم بن علی و فاطمه بنت العسگری (علیهما السلام) در شهرستان آران و بیدگل، شهر بیدگل، در انتهای خیابان سیدالشهداء واقع شده است.

ساختمان قدیم بقعه همچنان پا برجاست و قدمتی حدود 150 ساله دارد. در سال 1376 بیرون بقعه و اطراف آن که شامل شبستانی به متراژ 800 متر مربع و همچنین مسجدی با مساحت 800 متر مربع در جوار حرم ساخته شده است. تزئینات حرم شامل نقاشی قدیمی دوران قاجاریه است که تا سقف ادامه دارد.

در سال ۱۲۸۴ هجری قمری تذکره این دو بزرگوار را عالم علم انساب مرحوم سید اسماعیل نائینی از آستانه حضرت عبدالعظیم حسنی به بیدگل آورده و به عالم بزرگوار مرحوم سید عبدالباقی طباطبایی معروف به مصباح تقدیم می کند.

اسم: هاشم

کنیه: اباحمزه

لقب: طالب

پدر: امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام

مادر: خوله

حضرت امامزاده هاشم علیه السلام بنا به دستور برادر بزرگوارش حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برای تبلیغ دین روانه ولایات ری گردیده و در قلعه سروستان، یکی از قلعه های بزرگ چهل حصاران رحل اقامت گزیده و مدت شش ماه به تبلیغ دین پرداخته تا این که به دست احمد ابن قیس، حاکم و نماینده بنی امیه لعنه الله علیه به شهادت رسیده و پیکر مطهرش در قلعه سروستان دفن گردید.

نسب این امامزادگان شریف به عقیده بزرگان محل و مستندات موجود به حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) می رسد.

تایید علمای بزرگوار که نوشته و با دست خط مبارکشان موجود است:

حضرت آیت الله سید میرزا عبدالباقی طباطبایی بیدگلی معروف به مصباح

حضرت آیت الله سید محمدباقر مصطفوی کاشانی و دیگر علما

روز زیارتی مخصوص:

 21 ماه مبارک رمضان که هر ساله کربلایی های مقیم ایران و هیئات محترم مذهبی شهرستان جهت عرض تسلیت به این امامزاده بزرگوار حضور بهم می رسانند.

۱۳ رجب مصادف با ولادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام

شمه ای کوتاه درباره بی بی بزرگوار حضرت فاطمه بنت العسکری سلام الله علیها مدفون در جوار امامزاده هاشم ابن علی (ع)

اسم: فاطمه

پدر: حضرت امام حسن عسکری علیه السلام

سن: ۵ الی ۷ سال

در سفری که امام حسن عسکری علیه السلام برای زیارت حضرت امام رضا علیه  السلام داشته و از ولایات قم و چهل حصاران عبور می کردند، این دختر خردسال به همراه پدر بوده و در این ولایات مریض شده و از دنیا می رود. امام حسن عسکری علیه السلام بدن مقدسش را در جوار امامزاده هاشم (ع) دفن می نماید.

روز زیارتی مخصوص حضرت فاطمه بنت العسکری سلام الله علیها مصادف با نیمه شعبان می باشد.

تصاویر